21 LANGKAH MENGATASI TEKANAN PERASAAN DALAM MENGHADAPI MASALAH KEHIDUPAN.

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم 

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين و على آله وصحبه اجمعين. أما بعد:

TAZKIRAH HARI INI UNTUK RENUNGAN BERSAMA.   
(Shah Alam , Rabu 1 April 2015).
 
21 LANGKAH MENGATASI TEKANAN PERASAAN  DALAM MENGHADAPI MASALAH KEHIDUPAN.

Hari ini 1 April. Hari di mana seluruh rakyat Malaysia pada hari ini menyambut kedatangan GST. Timbul berbagai komen pro dan kontra,  perasaan bercampur aduk. Ada yang marah ada yang kecewa. Ada juga yang biasa-biasa sahaja. Yang jelas GST datang dengan berbagai perasaan masyarakat dalam menyambut kedatangannya. 

Pada TAZKIRAH hari ini, USM bukan untuk menjelaskan tentang GST,  tapi nak menjelaskan sedikit mengenai masalah mengurangkan tekanan perasaan dengan permasalahan yang dihadapi dalam kehidupan umat Islam di zaman sekarang ini yang ianya merupakan lumrah kehidupan. Allah SWT berfirman dalam Surah Al-Baqarah, ayat 155:

وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ

Ertinya:
"Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar".

Tekanan jiwa dan resah gelisah, merupakan satu penyakit hati yang sangat merbahaya namun hampir tidak pernah dipertimbangkan oleh kebanyakan manusia. Karena, biasanya mereka sudah memiliki cara masing-masing untuk menghilangkan gelisah tersebut. Ada yang menghilangkannya dengan cara-cara yang sesuai dan tidak melanggar syariat, namun banyak lagi yang menghilangkan penyakit tersebut dengan cara-cara yang menyimpang dari syariat. Akibatnya, gelisah mereka hilang, namun dosa pun datang

Allah SWT telah menciptakan dan menganugerahkan hati kepada manusia sebagai salah satu perangkat kehidupan yang sangat penting, yang akan membantu untuk melihat dan mendengar seruan Allah SWT, yang akan membantunya dapat merasakan apa yang tengah dirasakan oleh orang lain. 

Namun, kita juga mengetahui bahwa segala sesuatu itu ada, tiada, terjadi, dan tidak terjadi hanya karena Allah swt. Dari sana, kita juga tahu bahwa Allah swt-lah yang telah menciptakan penyakit, dan Allah SWT yang memiliki penawarnya. Dan satu-satunya penawar yang paling efektif dan tidak bertentangan dengan syariat Islam untuk menangkal atau mengobati penyakit resah gelisah adalah dengan cara selalu mengingat Allah SWT. 

sebagaimana telah difirmankan Allah SWT di dalam  Surah Ar-Ra’du, ayat 28:

الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ

"Ertinya:
Orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram.”

Bagaimana Cara Islam untuk Menenangkan Hati kita yang sedang dalam keadaan marah sqn resah gelisah sesuai Syari’at Islam tentunya. Di antaranya adalah :

1. Memperbanyakkan Sabar Dalam Menghadapi Masalah.

Hal pertama yang dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW ketika menghadapi cobaan orang-orang kafir Quraisy yang tiada henti adalah dengan kesabaran. Karena dengan kesabaran itulah seseorang akan  mampu menghadapi setiap masalah berat yang menimpanya.

2. Adukanlah Semua Masalah Hanya kepada Allah SWT.

Ketika seseorang menghadapi persoalan yang sangat berat, maka sudah pasti akan mencari sesuatu yang dapat dijadikan tempat mengadu dan mencurahkan isi hati yang telah menjadi beban baginya selama ini. Allah SWT sudah mengingatkan hamba-Nya di dalam ayat yang dibaca setiap muslim minimal 17 kali dalam sehari:

Allah SWT berfirman dalam surah  Al-Fatihah ayat 5:

إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ

Ertinya:
“Hanya kepada-Mulah kami menyembah, dan hanya kepada-Mulah kami meminta pertolongan” 

Rasulullah SAW ketika menghadapi berbagai persoalan hidup, maka hal yang akan beliau lakukan adalah mengadu masalah tersebut kepada Allah SWTM Karena hanya Allah lah tempat bergantung bagi setiap makhluk.

3. Berfikiran Positif  (Positive thinking).

Positive thinking atau berpikir positif, perkara tersebut sangatlah membantu kita untuk mengatasi rasa galau yang sedang kita rasa. Karena dengan berpikir positif, maka segala bentuk kesulitan dan beban yang ada dalam diri kita menjadi terobati karena adanya sikap bahwa segala yang maslah yang dihadapi, pastilah mempunyai jalan yang lebih baik dan jalan keluar  yang sudah ditetapkan oleh Allah Ta’ala. 

Akan selalu ada jalan jika kita percaya kalo Allah swt akan menoong kita. Intinya, kita haarus selalu berfikir positif sama Allah, jangan pernah suudzhon sama Sang pencipta. Ini sejalan dengan firman Allah swta dalam ayat berikut;

4. Dzikrullah (Mengingat Allah).

Orang yang senantiasa mengingat Allah Ta’ala dalam segala hal yang dikerjakan. Tentunya akan menjadikan nilai positif bagi dirinya, terutama dalam jiwanya. Karena dengan mengingat Allah-lah segala persoalan yang dihadapi, maka jiwa akan menghadapinya lebih tenang. 

5. Melaksanakan Sholat Dengan Baik. 

Sholat yang merupakan ibadah paling utama bagi umat Islam juga merupakan salah satu sarana penangkal dan penawar berbagai macam penyakit hati yang bersarang di dalam dada manusia. 

Sholat merupakan ibadah yang hanya mengingat kepada Allah SWT, yang secara total juga hanya diisi dengan kalimat-kalimat dzikrullah, ayat-ayat Allah SWT.

Sholat merupakan komunikasi langsung dengan Allah SWT, Zat yang menggenggam dan menguasai segala hati, yang menciptakan penyakit dan yang menyembuhkannya tanpa rasa sakit. Jika seseorang telah terhubung dan berkomunikasi dengan Allah swt secara langsung dalam sholat yang khusyuk.

6. Bertenang Dalqm Menghadapi Masalah Kehidupan. 

Bila kita menyarankan seseorang supaya bertenang apabila dia marah, gelisah, sedih dan sebagainya, pernahkah kita terfikir untuk mengajak atau mengajar cara-cara untuk memenangkan diri?

Apa yang selalu saya praktikkan bila saya ingin menenangkan diri sendiri, saya akan tarik nafas dalam-dalam, dan lepaskan perlahan-lahan. Bagi yang beragama Islam, dianjurkan untuk beristighfar saat melepaskan nafas, bacalah  dan pusatkan fikiran bahwa kita sedang memohon ampun daripada Allah. Insya Allah, biasanya jika diulang sebanyak 7 kali, anda akan kembali tenang.

7. Biasakan Diri Berada Dalam Keadaan Bersuci (Menjaga Wudhu).

Jiwa kita akan menjadi tenang jika membiasakan diri mengambil wudhu' sebelum melakukan pekerjaan. Kerja yang susah akan menjadi mudah diselesaikan. 

Para pelajar misalnya, disarankan agar membiasakan diri mengambil wudhuk sebelum memulai pelajaran agar apa yang dibaca akan mudah diingati nantinya.

8. Memperbanyakkan Membaca al-Qu'ran, Zikir Dan Sholawat Kepada Rasulullah SAW.

Jadikanlah al-Qur'an sebagai teman akrab sepanjang waktu. Sesungguhnya ayat Al-Qur’an adalah penenang jiwa yang paling mujarab. Selain itu kita juga harus senantiasa berzikir dan berselawat, agar hati sentiasa tenang dan tidak cepat risau. 

9. Cintai Dan Sayangi Diri Sendiri

“Cintailah diri kamu sendiri sebelum kamu mencintai orang lain.”  Kita dapat memahami bahawa kita perlu mencintai diri sendiri terlebih dahulu berbanding orang lain untuk mendapatkan ketenangan jiwa. 

10. Perbanyakkan Amalan-amalan Sunnah.

Sebagai makhluk paling mulia di sisi Allah, kita dituntut membanyakkan amal ibadah kita sehari-hari. Diantaranya, dengan mendirikan solat sunat serta amalan sunnah yang lainya.

11. Memperbanyakkan berdoa kepada Allah SWT.

Allah SWT telah berpesan iaitu jangan menyembah selain kepada-Nya. Ini berarti bahwa kita dituntut berdoa hanya kepada Allah yang Maha Esa dan dilakukan secara rutin dan Istiqamah.

12.   Bersangka Kaik Kepada Allah SWT

Kita sebagai manusia tidak akan terlepas dari ujian dalam hidup. Semuanya itu adalah ujian daripada Allah SWT bertujuan menguji keimanan kita sebagai hamba-Nya. Oleh itu, kita wajib bersangka baik dengan Allah dan janganlah menyalahkan takdir-Nya jika terjadi sesuatu terhadap diri kita. Kita juga harus percaya bahawa akan ada hikmah di sebalik musibah yag menimpa kita.

13. Mengatur Waktu dengan baik.

Jangan rakus untuk menghabiskan semua kerja dalam satu waktu. Kerjakan semaksimal mungkin pekerjaan kita.

14. Menjaga  perhubungan Dwngan  keluarga, saudara, dan tetangga

Manusia adalah mahluk social, yang selalu membutuhkan orang lain. Tidak akan mungkin manusia itu dapat hidup bersendirian tanpa adanya orang lain, termasuk keluarga, tetangga dan orang-orang sekitar. Sudah barang pasti mereka akan saling membutuhkan satu sama lain.

15.  Lakukan aktiviti Yang Berfaedah. 

Bahawa di dalam badan yang cerdas akan membentuk otak yang cergas. Segala tekanan sewaktu belajar atau bekerja akan dilupakan apabila kita melakukan aktiviti-aktiviti fizikal yang dapat menyihatkan tubuh badan seperti berolahraga. Jangan duduk diam dan berkurung dalam rumah sambil mendengarkan atau lagu-lagu sedih yang menyayatkan jiwa hati, ini hanya menambahkan sebak.

16. Lakukan Aktiviti bersama dalam dan isiluar.

Sentiasa memelihara hubungan dengan alam. Anugerah alam ciptaan Allah SWT berupaya menenangkan, menyemai iman dan penawar bagi manusia. Biasakan berkebun, menanam dan menjaga pohon bunga bukan sahaja menyehatkan malah akan membantu memupuk diri memelihara alam

17.  Menangis Dengan Sepuas Hati

Jika dengan menangis hati kita akan tenang, keluarkan  airmata mu itu. Jangan ditahan. Akan sedikit muncul ketenagan saat kita sudah bisa mengeluarkan air mata saat menahan perasaan yang ada dalam diri kita.

18.  Hargai Potensi Diri Sendiri

Kembangkan kemampuan diri yang kita miliki, jangan di simpan atau dipendam kemampuan tersebut jika memang itu  adalah baik untuk diri kita dan masyarakat.

19. Pakailah  warna yang menenangkan

Penelitian membuktikan bahawa warna memberi kesan kepada perasaan kita. Warna merah terang, oren dan kuning memberikan kita tenaga. Kombinasi warna merah dan kuning menyebabkan darah kita mengalir dan menaikkan suhu badan. Biru dan hijau memberi kesan menyejukkan dan menenangkan. Anda pasti bisa mengenalpasti warna dengan cara anda sendiri untuk mengubah perasaan yang anda inginkan.

20.  Hirup Aroma Atau Bebauan Yang Menyenangkan dan Menenagkan

Minyak wangi atau minyak aromaterapi dengan aroma lavender terkenal dengan aroma menenangkan.  boleh lah cuba hangatkan minyak aromaterapi dengan aroma lavender atau bau apa saja yang kita sukai.

21. Cari Tempat Yang Hening Dan Jauhi Tempat Yang Bising. 

Bunyi boleh memberi kesan kepada perasaan kita.  Suara yang bising juga akan memberi tekanan dalam diri. Ia juga dapat menaikkan tekanan darah, mempercepatkan detak jantung dan memberi kesan psikologi yang lain. 

Walau bagaimanapun tidak semua bunyi memberi kesan buruk. Musik contohnya dapat memberi kesan yang baik kepada perasaan dan kesihatan diri kita. Terutama music yang bernuansa Islam dan menenangkan.

Ya Allah jauhi kami dari perasaan resah gelisahbdalam hidup kami. Berilah kami ketenagan dalqm jiwa dan hati kami. Mudah-Mudahan hati dan fikiran akan dapat fokus san tumpuan dalam mendwkatkan diri kepada-Mu.  Aamiinn Yaa Robbal 'Aalamiin !!!!!

Wallahu A'lam. 
Doakan istiqamah serta Sehat wal Afiat. 
Wassalam USM. (Ustaz Sihabuddin Muhaemin).

Catatan:
ILMU ITU MILIK ALLAH SWT UNTUK DISEBARKAN. 
Sila KONGSIKAN Dengan Sesama SAUDARA  KITA. 
Mudah-Mudahan bermanfaat Untuk Semua.
Di Dunia Dan Di Akhirat Nanti. Insya-Allah. Aamiinn !!!!!

Kritik Dan Saran Yang Membina Sangat Dialu-alukan. 
Sila tlp/sms kami, USM (012-6653988). 
Atau layari laman facebook:
http://www.facebook.com:
USM - Sihabuddin Muhaemin.

TERIMA KASIH.  
(Shah Alam, Rabu 11 Jamadil Akhir 1436 H).