15 PERKARA YANG MENGHILANGKAN KEBERKATAN HIDUP.

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم 

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين و على آله وصحبه اجمعين. أما بعد:

TAZKIRAH HARI INI UNTUK RENUNGAN BERSAMA.   
(Shah Alam, Sabtu 13 Jun 2015).
15 PERKARA YANG MENGHILANGKAN KEBERKATAN HIDUP.

Berkat atau Barokah adalah sesuatu yang tumbuh dan berkembang serta bertambah, sedangkan tabarruk adalah do’a seorang manusia atau selainnya untuk memohon keberkatan

Allah SWT menjadikan berkat hanya bagi hamba-hamba Nya yang beriman, bertaqwa dan beramal sholeh. Sama ada berkat yang bersifat internal iaitu keberkatan kerana sebab amal ibadahnya dan keberkatan yang bersifat external iaitu keberkatan kerana sebab orang lain yang memberikan keberkatan kepada kita. 

Firman Allah SWT dalam surat Al-A’raaf ayat 96 : 

وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِن كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ.

Ertinya:
"Jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, maka Kami siksa mereka disebabkan perbuatannya".(QS. Al-A’raaf : 96).

Namun demikian ada beberapa sebab dicabutnya keberkatan dalam kehidupan sehari-hari. Diantara faktor yang menyebabkan hilangnya keberkatan hidup adalah:

1. Tidak adanya iman dan taqwa serta tidak takut kepada Allah SWT.

Jika kita tidak bertaqwa dan tidak ada rasa takut kepada Allah SWT, maka tidak ada kebaikan dan keberkatan di dalam kehidupan. Dan tidaklah dinamakan sebagai orang yang benar-benar beriman.

2. Tidak ikhlas dalam melakukan amalan.

Allah SWT Tidak Akan memberikan keberkatan-Nya untuk kita apabila kita tidak melakukan amalan sholeh dengan keikhlasan terhadap amal perbuatan tersebut.

3. Tidak menyebut nama Allah SWT dalam setiap amal perbuatan yang baik dan tidak melakukan dzikir serta ibadah kepada-Nya.

Setiap perbuatan yang tidak diawali dengan Bismillah, maka perbuatan itu terputus untuk memperolehi kebaikan dan keberkatan, bahkan perbuatan  tersebut akan disertai oleh syaitan. Segala sesuatu yang berhubungan dan disertai syaitan, maka  akan menghapuskan keberkatan.

4. Memakan harta yang haram dan yang dihasilkan dari perbuatan dan pekerjaan yang haram.

Allah SWT tidak akan memberkati harta yang kita dapatkan dari jalan yang haram, karena itulah yang akan menyebabkan kita harus menerima azab dan siksa Allah SWT.

5. Tidak berbakti kepada kedua orang tua dan menyia-nyiakan hak anak-anak. 

Tidak ada kebaikan dan keberkatan dalam kehidupan kita jika kita tidak berbakti kepada kedua orang tua yang menyebabkan keberadaan kita di dalam kehidupan ini, yang lelah terjaga saat malam karena kita ; agar kita menjadi manusia yang sholeh yang berguna dalam hidup.

6. Memutuskan hubungan tali silaturahim dan hubungan kekerabatan dengan sesama manusia.

Allah SWT tidak akan memberkati harta, tempat tinggal, umur dan anak kita jika kita tidak menjalin hubungan silaturahim dengan kaum kerabat dan sesama saudara kita.

7. Bersikap bakhil dan tidak mau menginfakkan harta di jalan Allah SWT.

Allah SWT tidak akan memberkati harta yang hanya disimpan oleh pemiliknya dan enggan untuk menginfakkannya pada jalan Allah SWT, karena perbuatan tersebut adalah perbuatan bakhil yang sangat tercela dan dibenci oleh Allah SWT.

8. Tidak bertawakal kepada Allah SWT dengan sebenar-benarnya Tawakkal.

Tidak ada kebaikan dan keberkatan dalam kehidupan, jika seseorang dalam setiap aktivitinya hanya bersandar pada usahanya sahaja tanpa menyandarkan dirinya pada Allah SWT (bertawakal).

9. Tidak Redha terhadap apa yang diberikan Allah SWT dan tidak pernah merasa puas dengan apa yang ada ( tidak ada sifat qana’ah)

Tidak akan ada kebaikan dan keberkatan dalam kehidupan jika kita tidak redha terhadap apa-apa yang diberikan Allah SWT kepada kita, dan tidak merasa puas dengan apa yang ada pada kita. Ketika itu kita dalam keadaan terhina disisi Allah SWT.

10. Banyak melakukan perbuatan dosa dan maksiat, serta tidak bertaubat dan beristighfar kepada Allah SWT.

Tidak akan ada kebaikan dan keberkatan pada harta ahli maksiat dan tidak akan ada keberkatan dan pertumbuhan pada harta seorang pendosa. Karena Allah SWT telah menjanjikan kepada ahli maksiat dan pendosa akan kehidupan yang sempit.

11. Tidak mendidik anak dengan didikan menurut ajaran Islam.

Anak kita adalah tumpuan hati kita, pengharum jantung kita, pewangi aroma dunia dan buah kehidupan kita. Siapa sahaja yang berlaku buruk terhadap anak maka ia telah merugi dan telah melakukan perkara yang tidak patut, kerana Anak kita adalah nadi kehidupan kita.

12. Melakukan kerosakan dan keburukan di atas muka bumi Allah SWT.

Tidak akan ada kebaikan ataupun keberkatan dalam kehidupan orang-orang yang melakukan kerosakan di atas muka bumi ini. Karena itu mereka berhak mendapatkan murka dan laknat dari Allah SWT.

13. Tidak bersyukur kepada Allah SWT di atas nikmat yang diberikan.

Jika kita tidak mensyukuri nikmat Allah SWT yang telah diberikan-Nya, maka tidak akan ada kebaikan, keberkatan dan kebahagiaan dalam seluruh kehidupan kita. Maka jadilah kita termasuk  golongan orang-orang yang kufur terhadap nikmat Allah SWT tersebut.

14. Pertengkaran dan perselisihan antara suami-istri.

Tidak ada kebaikan dan keberkatan hidup, juga tidak ada kebahagiaan dalam kehidupan seluruhnya jika terdapat perbalahan, pertengkaran dan perselisihan dengan sesama manusia apapun penyebabnya. 

Terlebih jika semua itu terjadi diantara pasangan hidup  kita, suami dan isteri yang diikat oleh ikatan perkahwinan yang kuat lagi kokoh.

15. Mendoakan kecelakaan bagi diri sendiri, anak-anak dan harta benda.

Tidak ada kebaikan dan keberkatan pada diri kita, anak kita atau harta benda kita jika kita mendoakannya dengan kecelakaan. 

karena terkadang Allah SWT mengabulkan doa kita pada saat itu, maka terjadilah musibah dan kita akan menyesal ketika penyesalan tidak akan berguna lagi.

Ya Allah berkatilah hidup kami dalam semua aspek kehidupan,  jauhkan kami dari perkara yang tidak baik dan tidak membawa keberkatan dalam hidup kami. Mudah-Mudahan hidup kami akan sentiasa berada dalam lindungan-Mu.  Aamiinn Yaa Robbal 'Aalamiin !!!!!

Wallahu A'lam. 
Doakan istiqamah serta Sehat wal Afiat. 
Wassalam USM. (Ustaz Sihabuddin Muhaemin).

Catatan:
ILMU ITU MILIK ALLAH SWT UNTUK DISEBARKAN. 
Sila KONGSIKAN Dengan Sesama SAUDARA  KITA. 
Mudah-Mudahan bermanfaat Untuk Semua.
Di Dunia Dan Di Akhirat Nanti. Insya-Allah. Aamiinn !!!!!

Kritik Dan Saran Yang Membina Sangat Dialu-alukan. 
Sila tlp/sms kami, USM (012-6653988). 
Atau layari laman facebook:
http://www.facebook.com:
USM - Sihabuddin Muhaemin.

TERIMA KASIH.  
(Shah Alam,  Sabtu 26 Sya'ban 1436 H).